Harkitse tarkkaan mihin kuntosalin perustat – Sijainti ratkaisee

Harkitse tarkkaan mihin kuntosalin perustat – Sijainti ratkaisee

Kuntosalin perustamisessa ehkä tärkein seikka, on kuntosalin sijainti. Kuntosalin sijainti sekä mahdollistaa että rajaa liiketoimintamahdollisuuksia. Sopiva sijainti on sellainen, joka tukee liikeideaasi.

 

Toisinaan voi käydä niin, että erinomaisesta sijainnista huolimatta bisnes ei koskaan lähde lentoon. Kuntosalialalla menestyminen on useiden tekijöiden summa ja sijainti on vain yksi niistä.

Monille yrittäjäksi aikoville saattaa tulla yllätyksenä, kuinka paljon asioita tulee ottaa huomioon perustettaessa uutta kuntosalia. Matkalla saattaa voimat loppua ja tyydytään kohtaloon. Toisinaan ei hyväksytä tosiasioita ja jääräpäisesti pusketaan konseptilla, jolla ei ole edellytyksiä menestyä. Tässä voi yksinkertaisuudessaan olla kysymys siitä, että ei olla perehdytty ja hyödynnetty sijainnin tarjoamia mahdollisuuksia.

 

Palvelukonsepti ja sijainti kulkevat käsi kädessä
Kuntosalialalla on kova kilpailu ja siinä on pysyttävä ajanmukaisena. Sekä asiakkaat että kuntosaliyrittäjät seuraavat aktiivisesti trendejä – ja niin pitääkin. Tässä piilee kuitenkin riski. Niitä ei pidä seurata sokeasti. On hyvä muistaa, että eri maantieteellisillä alueilla halutaan hieman eri asioita. Se mikä toimii yhdessä paikassa ei välttämättä toimi toisaalla.

Otetaan esimerkkinä yrittäjä, joka on löytänyt kuntosalille mielestään parhaan mahdollisen sijainnin. Liikehuoneisto sijaitsee aivan Helsingin keskustassa monipuolisten palveluiden ja hyvien kulkuyhteyksien äärellä, vieläpä katutasolla suuret ikkunat kadun suuntaan. Lähistöllä asuu tuhansia ihmisiä, joista merkittävä osa on potentiaalisia kuntosalilla kävijöitä. Yrittäjän mieleen saattaa hiipiä ajatus ”lottovoitosta”.

Tässä kohtaa on hyvä pysähtyä miettimään, onko konsepti todella sellainen, mikä palvelisi juuri täällä seudulla asuvaa väestöä. Täyttääkö juuri sinun liikeideasi niitä tarpeita ja arvomaailman asioita, joita lähistöllä asuvat ihmiset arvostavat. Arvomaailma määrittää melko vahvasti meidän kulutustottumuksiamme. Myös sen, miltä yritykseltä halutaan ostaa liikuntapalvelut.

Sijainti ja liikeidea kulkevat tukevasti käsi kädessä. Hyvin tehty suunnitelma ja oikea sijainti tuottavat yrittäjälle rahaa. Erinomainen liikeidea ei kuitenkaan toimi, jos sijainti on väärä. Sijainnin toimivuutta voi miettiä esimerkiksi hahmottelemalla potentiaalisia asiakasprofiileja; miten, millä tavoin tai miksi juuri he käyttäisivät palveluitasi?

 

Kuntosali palvelee lähiseutua
Voidaan ajatella, että kuntosali palvelee suurkaupungeissa ensisijaisesti n. 5km säteellä asuvia potentiaalisia asiakkaita sekä lähistöllä työskenteleviä. Suurten keskusten ytimissä alue on vielä paljon pienempi kovan kilpailun takia. Voit kysyä itseltäsi, ajaisitko sinä kuntosalille yli 15min, kun tarjontaa todennäköisesti löytyy paljon lähempää. Monet valitsevat kuntosalin kävelyetäisyydeltä omasta kodista. Toki poikkeuksia on. Meillä suomessa on havaittavissa niin sanottua saliturismia. Tämä tarkoittaa sitä, että mennään jopa toiselle paikkakunnalla hyvin erityislaatuisen salin ja treenikokemuksen perässä. Tämän varaan ei kuitenkaan omaa liiketoimintaa kannata rakentaa, vaan kuntosalin tulisi olla helposti lähestyttävissä ja hyvien liikenneyhteyksien päässä.

Haja-asutusalueilla ihmiset ovat valmiimpia kulkemaan pidemmälle. He ovat tottuneet ajamaan palveluiden perässä, koska valinnanvaraa ei välttämättä ole yhtä monipuolisesti.

Pienemmillä paikkakunnilla sijainnin merkitys ei ole aivan yhtä tärkeä. Isossa roolissa se kuitenkin on.

 

Mieti tulevaisuuteen – näyttääkö ympäröivä alue samalta 10 vuoden päästä?
Asia mitä kannattaa aidosti miettiä sijaintia etsiessä, on ympäröivän alueen tulevat muutokset infrastruktuuriin. Uskotko siihen, että löytämäsi sijainti olisi hyvä myös viiden tai kymmenen vuoden kuluttua? Tähän ei tietysti ole yhtä selvää vastausta. Silti jokaisen salista haaveilevan tulisi ottaa alueen tulevaisuus huomioon kauaskantoisesti.

Uudisrakentaminen saattaa nopealla aikavälillä muuttaa sijainnin potentiaalia. Esimerkiksi Pihtiputaalle rakennettu teollisuusalue saattaa palvella sinun tarpeitasi juuri nyt. Entä jos kylälle rakennetaan paljon keskeisemmälle paikalle uusi ostoskeskus, johon on mietitty kilpailevaa toimintaa? Sinä puolestaan olet tehnyt pitkän määräaikaisen vuokrasopimuksen, josta et pääse irti. Sijainnin muut lähipalvelut voivat sen sijaan buustata asiakkaiden helpompaa hankintaa ja kynnystä astua sisään kuntosalillesi.

Monissa asioissa yrittäjän tulee luottaa omaan intuitioon. Yleisesti ottaen kohteet, joissa on paljon uudisrakentamista, ovat yrittäjälle tutustumisen arvoisia. Alueen tulevaisuuteen voi tutustua esimerkiksi rakennusviraston ja/tai kaupungin omilta sivuilta.

 

Vinkit kuntosalin vuokrasopimuksen tekemiseen
Kun olet löytänyt liiketilan sellaisesta sijainnista, johon juuri sinun liiketoimintasi sopii, on aika kirjoittaa vuokrasopimus. Vuokrasopimuksen tekeminen uudelle kohteelle on iso harppaus. Nyt mitataan todellinen riskinottokykysi ja kauppamiehen taidot.

 

Muista nämä viisi asiaa, kun teet vuokrasopimusta kuntosalillesi!

  • Tee riittävän pitkä vuokrasopimus
  • Sovi järkevä vuokrataso - tingi
  • Lue huolella vuokraehdot ja neuvottele ne sinulle sopiviksi
  • Kysy kuntosalin rakentamisen sekä avaamisvaiheen ajalle mahdollista vuokranalennusta
  • Keskustele vuokranantajan kanssa mahdollisista remonttikustannuksien jakamisesta
     

Haluatko kuulla lisää aiheesta tai oletko perustamassa kuntosalia? Ota yhteyttä:
Ilkka Mitrunen

Email: ilkka@gofitness.fi
Puh: 044 022 8211
Insta: @ilkkamitrunen
LinkedIn: ilkka-mitrunen-26b77469