Miten suunnittelet liikeidean kuntosalillesi?

Miten suunnittelet liikeidean kuntosalillesi?

Kuntosalin omistajana kilpailet ihmisten vapaa-ajasta. Meistä suurimmalla osalla sitä on rajoitetusti mutta tarjontaa löytyy reilusti. Mitä konseptillasi olisi tarjota, jotta ihmiset valitsevat käyttää aikansa juuri sinun palveluusi? Tämän lukemalla saatat oivaltaa joitakin tärkeitä asioita, jotka auttavat sinua onnistumaan.

 

Liikeidean hahmottelu lähtee asiakastarpeesta ja siitä, miten siihen vastaat. Kuntosaliharrastus on muodostumassa osaksi ihmisten arkisia rutiineja kasvavassa määrin. Useiden kohdalla kuntosalilla käymistä ei enää mielletä vain harrastukseksi. Monille meistä päivä tai peräti koko viikko on pilalla, mikäli liikuntarutiineista ei pystytä pitämään kiinni. Kuntoilun merkitys oman fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta tiedostetaan hyvin. Monille kunnosta huolehtiminen on itsestäänselvyys, mutta ei kaikille. Kuntoilun merkitystä on myös sivuttu eri medioissa paljon. On sanomattakin selvää, että kuntosaliharjoittelun positiiviset terveysvaikutukset ovat valtavat kansanterveyden näkökulmasta. Yleisesti ottaen, tarve kuntoiluun on siis selkeä. Jotta ideasi tuottaa euroja, pitää selvittää myös ihmisten tarpeet yksilötasolla.

 

Kilpailet vapaa-ajasta, et pelkästään muita alan toimijoita vastaan
Olet ehkä jo miettinyt, ketkä ovat kilpailijoitasi. Saatat uskoa, että kilpailet vain lähimpiä alan toimijoita vastaan. Tämä pitää paikkansa vain osittain. Kuntosaliyrittäjänä kilpailet ihmisten vapaa-ajasta loputtomien muiden mahdollisuuksien kanssa. Kilpailet resurssista, jota meillä kaikilla on varsin rajoitetusti. Onnistuminen tässä vaatii pitkälle hiottua liikeideaa sekä konseptointia, jotka loppumetreillä konkretisoituvat maksavalle asiakkaalle positiivisena liikunnallisena kokemuksena. Suunnittelemasi liikeidean tulisi olla niin iskevä, että ihmiset haluavat käyttää vapaa-aikansa juuri sinun palveluihisi.

Helppoa? - Ei varmasti, mutta tarkkaan suunniteltu on jo puoliksi tehty.

 

Tee työtä intohimolla ja ole oma itsesi
On tärkeää pitää silmät auki ja vastaanottimet tarkasti viritettynä. Menestyäksesi sinun tulee ymmärtää asiakasta ja tarjota selkeää lisäarvoa, mutta samalla tuottaa itsesi näköistä palvelua. Hyvä liikeidea on omaperäinen. Toki joitakin ideoita ja asioita voi implementoida omaan liiketoimintaan mutta suoraan kopioiminen on kovin lyhytlentoista. Sinusta sekä palveluistasi pidetään todennäköisemmin, kun olet aidosti oma itsesi. Älä teeskentele, vaan luota intuitioon. Luo liikeidea, johon uskot ja seiso sen takana joka ikinen päivä.

Johdon intohimo työtä kohtaan välittyy kaikessa liiketoiminnassa maksavalle asiakkaalle asti. Tätä voidaan erityisesti korostaa palveluliiketoiminnassa, jossa tuote ei ole fyysisesti kosketeltavissa oleva esine vaan pikemmin elämys. Elämys, jonka luomisesta vastaa yrittäjä itse. Intohimo on voimakas asia, joka vie ihmiskuntaa eteenpäin. Mikäli tätä ominaisuutta ei ole, kannattaa terveellä tavalla kyseenalaistaa, onko sinusta alalle tai yrittäjäksi ylipäätänsä. Intohimon lisäksi kuntosaliyrittäjyys on pitkäjänteistä työtä. Epäonnistuminen ei ole häpeä, mutta laiskuus on. Väitän, että intohimon puute näyttäytyy juuri laiskuutena. Intohimon ruokkiminen ja tuloksellinen toteuttaminen vaatii paljon. Kovaa työtä tai mahdollista epäonnistumista ei saa siis pelätä. Pitää uskaltaa ottaa riskejä ja laittaa kädet kuraan. Se on kuntosaliyrittäjän elämää.

 

Asiakas on vaativa ja kullakin on omat vaatimuksensa
Asiakkaat äänestävät jaloillaan, mikäli palvelukokonaisuus syystä tai toisesta ei kohtaa omia mieltymyksiä. Valtaosa meistä toivoo vastinetta rahoille, eikä kuntosali tee tässä poikkeusta. Liiketoimintamallia kirjoittaessa kannattaa muistaa, että suunnitelman pitää olla asiakaslähtöinen.

Kuntosaliala on kehittynyt valtavasti viimeisen 30 vuoden aikana. Kuntosalit eivät ole enää hieltä haisevia myyränkoloja, joissa kilistellään painoja. Olemme siirtyneet pois kellarimaisemista tarjoamaan asiakkaille elämyksiä. Toki molemmat elementit ovat edelleen läsnä, mutta paljon on muuttunut. Moni varmaan allekirjoittaisi kuntosalialan olevan nykyisin elämysbisnes.

Kuntosalille mennään viihtymään, ylläpitämään kuntoa ja kehittämään terveyttä. Nyt ja tulevaisuudessa monet meistä haluavat kasvattaa lihaksia viihtymisen ohella. Se lienee edelleen kuntosalikulttuurin keskiö.

Monille kuntosali on eräänlainen olohuoneen korvike, jossa kohdataan ystäviä ja vaihdetaan ajatuksia muustakin, kuin pelkästä harjoittelusta. Jokainen meistä haluaa kuulua johonkin sekä tulla kuulluksi. Oikein toteutettuna, kuntosali tarjoaa erinomaiset puitteet tavata samanhenkisiä ihmisiä. Mikä on sen hienompaa.

Joillekin riittää varsin askeettiset olosuhteet, kunhan painoja löytyy riittävästi. Toiset nimenomaan viihtyvät yksin treenatessa, eikä ryhmäliikunta kiinnosta. Ensisijainen valintakriteeri voi olla pelkästään edullinen hinta. Tällaisissa kuntosaleissa tarvitaan usein vain vähän henkilöstöä, joka mahdollistaa paremmin hintakilpailun ja hyvin erilaisen konseptoinnin.

Yhä useammin asiakkaat haluavat kuntosaliltaan paljon muutakin, kuin pelkät painot ja laitteet. On tärkeää pohtia, millaiseen liiketoimintamalliin sinun on järkevää sijoittua. Ratkaisevaa on, kuinka paljon haluat tai pystyt panostamaan kuntosalin toiminnan pyörittämiseen.

 

Mistä sinun kuntosalisi tunnetaan?
Käytä hetki aikaa miettiäksesi ainakin yksi asia, missä sinä haluat olla paras. Mistä juuri sinun kuntosalisi muistetaan ja tiedetään? Mikä toimisi liiketoimintasi hermokeskuksena ja kantavana voimana? Tällaisen idean ympärille voit lähteä rakentamaan liiketoimintaa.

Kuntosalilla laitteet ja puitteet ovat varsin suuressa roolissa. Ne ovat välttämättömyys, aivan kuten ruokakaupoille ruoka. Vaikka laitteet ovat merkittävässä roolissa, ne eivät ole kovin oleellisia vielä liiketoimintaa suunniteltaessa. Ennemmin laitteet mietitään liikeidean pohjalta. Haluttu lopputulos voidaan saavuttaa melkein millä tahansa valtamerkin repertuaarilla, tosin erikoisempi konsepti saattaa asettaa laitteiden vaatimuksia hieman korkeammalle.

Yksi parhaista erottumistekijöistä on rakentaa kuntosaliyhteisö liiketoiminnan ympärille. Paneudu liiketoimintasuunnitelmassasi siihen, miten saat luotua kuntosalillesi ”ME hengen”. Kun onnistut tässä, olet saavuttanut kuntosalin menestyksen näkökulmasta jotain äärettömän merkityksellistä. Kun onnistut rakentamaan uskollisen yhteisön, sillä on suora vaikutus yrityksen rahavirtaan sekä asiakaskokemukseen. Uusien asiakkaiden saaminen on paljon helpompaa, kuin pitää olemassa olevista kiinni. Liiketoiminnan kannalta asiakasuskollisuus näkyy tuottavuudessa. Kuntosalit, jotka onnistuvat sulkemaan vuotavan perälaudan, ovat yleensä niitä, ketkä menestyvät myös taloudellisesti. Täysin tiivistä siitä ei toki koskaan tule, koska ihmiset muuttavat ja elämäntilanteet muuttuvat.

 

Luota intuitioon sekä numeroihin ja toimi ketterästi
Ajan myötä liikeideat voivat muuttua paljon yhtiön perustamisesta. Vaikka yritysmaailmassa suunnitelmallisuus on tärkeätä, niin pitkälle ajalle suunnitelmia on hankala tehdä. Ainakin niillä on taipumus muuttaa muotoaan. Luota tämänhetkiseen intuitioon. Usko siihen ja lähde järjestelmällisesti toteuttamaan sitä. Jostain on aloitettava. Ei haittaa, jos se vuosien saatossa muuttuu. On oikein hyvä, mitä ketterämmin pystyy reagoimaan liiketoimintaympäristön ja ajan tuomiin muutoksiin. Älä siis itse aseta liiketoiminnallesi turhia rajoja. Loppupeleissä numerot kertovat, mikä on kannattavaa toimintaa. Vaikka hopea ei ole häpeä, niin lähde voittamaan. Pidä rima riittävän korkealla jo oman motivaation kannalta, äläkä tyydy vähempään. Aika näyttää miten kortit pelattiin. Sillä välin, nauti matkasta.

 

Kirjoitan kaiken pohjaten omaan kokemukseeni kuntoilualasta. Kokemus, joka on vienyt minua arviolta yli 200 kuntosalille ympäri maailman. Puntteja on kiva nostella, mutta vielä enemmän pidän kuntosalien erilaisuuksista tai ylipäätänsä liikuntabisneksen tarjoamista liiketoiminnallisista mahdollisuuksista. Se on minulle intohimo, vaikka en jokaista päivää aloita onnesta hyppien. Olen kuitenkin ihminen omine vahvuuksineni ja heikkouksineni.

 

Haluatko kuulla lisää aiheesta tai oletko perustamassa kuntosalia? Ota yhteyttä:
Ilkka Mitrunen

Email: ilkka@gofitness.fi
Puh: 044 022 8211
Insta: @ilkkamitrunen
LinkedIn: ilkka-mitrunen-26b77469